Spöken

Spöken, eller andar, de vet vi väl alla vad de är? Men vet du vad en poltergeist, gengångare och gast är?

Spöken, andar är ju som de flesta av oss vet avlidna människor som går igen antingen så hemsöker de den plats de dog på, eller en plats som betydde mycket för dem i livet. Men det kan även vara så att de hemsöker en person av olika anledningar.

Poltergeist däremot har aldrig varit en levande person utan är istället en slags kaotisk energi som har fått "fysisk" form. Poltergeist är den som ofta gör ljud ifrån sig genom att knacka, slå, flytta saker osv.

Gengångare är oftast en person som har dött på ett våldsamt eller olyckligt sätt. Dessa hemsöker de personer som var inblandade i olyckan (eller vad det nu var som skedde i samband med dödsögonblicket), skyldiga som oskyldiga. Gengångare sägs vara omöjliga att bli av med, men det är endast vad som sägs.

Gast är egentligen en synonym för spöke, ande. De är alltså inget verkligt fenomen.



Så vad tror du?
Finns det andar eller är det bara påhitt?


Kommentarer
Postat av: Humle

Sv: Tack du :)

Btw, villken intressant blogg du har :)

2011-01-02 @ 15:14:34
URL: http://grux.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Jag tror helt klart på andar!!

2011-01-03 @ 00:29:35
URL: http://adaras.se
Postat av: Lisamarie

jadu jag vet faktiskt inte vad jag tror, andar tror jag ibland på, haha. Och nu vet jag vad poltergeist är, hih ^^

2011-01-03 @ 23:50:54
URL: http://lillalisaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0