En känsla av lättnad, men kanske mer ångest.

Sista skoluppgiften skickades in idag.
Min sista skoluppgift under gymnasietiden.
Betygen dom sätts imorgon,
och studenten tar jag den 10 juni.
Man känner verkligen att slutet på skolan är nära, och man känner en blandning av lättnad och ångest.
Lättnad över att skolan är över.
Ångest över framtiden och att betygen kanske inte räcker till för att tas sig in på den linje man sökt till hösten, vilken i sin tur leder till att jag ställer mig frågan: vad ska jag göra om jag inte kommer in på det jag sökt?
För mig så är nog ångesten större än lättnaden.
Jag kan inte känna lättnad över att framtiden är nära.
Framtiden är nära och jag har ingen kontroll alls över vad som kommer att ske.
Men förhoppningsvis så kommer allt att lösa sig, precis som det alltid gör.
Även om det kanske inte blir som man först hade tänkt sig.
Men det är väl det som kallas öde? Att även om det inte blir som man hade tänkt sig så löser sig allt ändå.
I framtiden hoppas jag verkligen att jag får arbeta med någonting jag är intresserad av, och känner att det är ett värdefullt arbete. Jag hopppas även att jag kommer att få vara lycklig, att jag kommer att få omge mig av en familj och vänner.
Jag är nog inte den enda studenten i år som känner sig nervös och ångesfull inför framtiden, men som sagt: allting kommer att lösa sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0