Onda ögat

Tron på det onda ögat är en antik vidskepelse som återfinns i många kulturer, framför allt länderna omkring Medelhavet, Arabien, Turkiet, hela vägen till Indien.

Det onda ögat är en slags negativ kraft som vi alla mer eller mindre bär inom oss. Om vi tittar för länge på en person, ett djur eller till och med objekt kan vi skada denne med onda krafter. Detta sker oftast helt omedvetet, men själva tittandet i sig kommer många gånger från avund eller beundran, och dina ögon blir det onda ögats kanaler
.


Om man bär en amulett (halsband, armband) så sägs det att man skyddar sig mot det onda ögat.


Kommentarer
Postat av: GUESS WHO?!

- detta är nog det vanligaste folk har på sig idag :)

2010-12-16 @ 15:27:52
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Nathy DeMecho - Gravid!

Köpte ett halsband i Turkiet för 13 år sedan som jag inte har klarat mig utan.. jag bar det jämnt tills i somras när jag kom ifrån det av någon anledning. Dags att leta fram det igen.. jag älskar det där lilla ögat. :)

2010-12-19 @ 12:05:24
URL: http://nathydemecho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0